Forsiden

30. mars 2010

Appelsinkake til påske

Dagens oppskrift fra Tine som jeg må prøve.

11587_550_500_c_10

Ingredienser:
200 g smør
2 dl sukker
3 egg
revet skall og saft av 1 appelsin
50 g hakket syltet appelsinskall
1 ts bakepulver
4 dl hvetemel

Glasur og pynt:
2 dl melis
1,5 ss appelsinjuice
1 appelsin, revet eller syltet skal

Rør smør og sukker lett og porøst. Rør inn eggene, 1 om gangen. Tilsett appelsinsaften og nesten alt skallet.
Bland revet appelsinskall og bakepulver med melet og bland det i deigen til den er jevn.
Smør og strø kakeformen og hell i deigen.
Stekes i randform på 175 grader i ca 45 minutter.
La kaken hvile i ca 5 minutter for den hvelves over på rist.

Rør sammen melis og appelsinjuice og bre det over kaken, pynt med appesinskall, frisk eller syltet.

Kaken kan fryses uten glasur.

Syltet appelsinskall:
1 appelsin
100 g sukker
0.5 dl vann

Press saften av appelsinen, sil den og kok den opp med vann og sukker.

Skjær skallet i tynne strimler – unngå å få med det hvite – og legg det i sukkerlaken.

Kok opp og avkjøl. Gjenta dette 10 ganger, det fjerner den bitre smaken fra skallet.

Enjoy.

3 kommentarer:

Havfruen sa...

Jeg er ingen stor kakespiser med den så frisk og god ut:) Regner med du har besøk på kjøkkenet mens du baker? Det har jeg, så til de grader!! Men så har MAjor fått lov til det også da:)
Litt påskesol og snø om hverandre her i dag.
HA en flott dag, klem fra meg:)

Unknown sa...

Ummmm, den så skikkelig gooood ut ♥ Hvis den ble så saftig som den ser ut, så kan jeg tenke meg at den ble god, hihi:o))

Og ja, jeg har sluttet og røyke, men det er 3 år siden nå da... Og jeg kjenner faktisk fortsatt suget innimellom... Men npr jeg tenker på hvor godt jeg lukter nå, hvor mye mindre penger jeg bruker, hvor friske lungene mine har blitt og hvor god pusten har blitt, så skal jeg nok overleve suget:o))

Klem Line

Randis side sa...

Nam! Den så og høres god ut. Forfriskende med appelsinsmak :) Men leste i oppskrifta og kokinga av syltet appelsinskall. Kokes opp 10 (ti!) ganger. Til det har æ altfor liten tålmodighet... Takk forresten for hyggelig kommentar på bloggen min :)) Kos dere der sør, trur vi får det samme været over det ganske land nå i påska ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...